Veelgestelde vragen
Voor wie zijn fietskluizen?
De ParkMyBike app brengt iedereen die te maken heeft met fietsen stallen samen. Via de ParkMyBike app kunnen gebruikers gemakkelijk een kluis huren en betalen. Hierdoor ben je verzekerd dat je fiets altijd veilig staat, terwijl je jouw accu kunt opladen.
Daarnaast brengen wij fietskluismakers en aanbieders samen om ervoor te zorgen dat op steeds meer plaatsen fietskluizen staan. Staan er al fietskluizen en wilt u deze slim maken? Daar hebben wij een oplossing voor. Wilt u in uw provincie of gemeente graag slimme fietskluizen plaatsen? Laat het ons weten en wij laten ze plaatsen. Hierdoor kunnen uw inwoners ook hun fiets gemakkelijk en veilig stallen.
Welke sloten ondersteunen jullie?
Onze hardware module is flexibel inzetbaar en past op verschillende soorten sloten. Op dit moment ondersteunen wij drie soorten sloten: Southco R4-EM-R11-161, Maasland SP00U, Kerong KR-S70 en onze ParkMyBike Smartlock.
Hebben uw fietskluizen een ander slot? Neem contact met ons op voor een oplossing op maat.
Kunnen de fietskluizen op afstand beheerd worden?
Dat kan! Het beheer van de hardware module kan volledig op afstand. Zolang deze is aangesloten op het lichtnet kan deze via 2G, 3G en 4G worden gemonitord. Hierdoor kunnen updates, verbeteringen en eventuele probleemoplossingen snel worden uitgevoerd en ondervangen.
Wat zijn de specificaties van de hardware module?
De specificaties van onze hardware module kunt u hier vinden: fabrikanten
Hoe werkt de app voor onderhoudsbeheer?
Als beheerder kunt u gemakkelijk de fietskluizen vanuit een mobiel apparaat beheren door de meegeleverde onderhoudsapp. Log gemakkelijk in op de ParkMyBike app met een speciaal account voor onderhoud en krijg toegang tot alle functionaliteiten voor onderhoudsmedewerkers.
Met de ParkMyBike app voor onderhoud kunt u altijd de status van uw fietskluizen controleren. In de app kunt u onder andere zien of een kluis open of dicht is, of er een fiets in de kluis staat en of er onderhoud nodig is - daarvoor hoeft u dus niet eens op locatie te zijn!
Staat uw vraag er niet tussen?
Waar kunnen de fietskluizen geplaatst worden?
De fietskluizen kunnen overal geplaatst worden; zolang daar maar een verbinding met het stroomnet aanwezig is. Door gebruik te maken van een LTE en/of 2G/3G verbinding staan de kluizen op elk moment in contact met de ParkMyBike app en het dashboard. Om optimaal gebruik van de fietskluizen te maken, raden wij aan om deze bijvoorbeeld bij een P+R, carpoolplaatsen of een bus-/trein-/metrostation te plaatsen.
Hoe dragen fietskluizen bij aan een duurzame mobiliteitsoplossing?
Met Fietskluizen dragen we bij aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Door een veilige fietskluis aan te bieden, motiveren we mensen om met de fiets naar het openbaar vervoer komen. Zo wordt het gebruik van het openbaar vervoer gestimuleerd en makkelijker gemaakt. Met Fietskluizen maken we milieuvriendelijk reizen aantrekkelijker.
Staat uw vraag er niet tussen?
Wat kost het om een kluis te huren?
De prijs voor het huren van een fietskluis kan per locatie verschillen. Voordat je een kluis reserveert, zie je de prijs per uur en de dag prijs.
Overzicht
Plaats | Uurprijs | Dagprijs |
---|---|---|
Blue-locker (Antwerpen) | 0,50 | 2,50 |
Gemeente Nissewaard | 0,35 | 2,00 |
Provincie Drenthe | 0,10 | 2,00 |
Provincie Friesland | 0,10 | 2,00 |
Provincie Groningen | 0,10 | 0,75 |
Hoe reserveer ik een kluis?
Op het moment dat u een account heeft met een gekoppelde rekening, kunt u een kluis reserveren. Dit gaat als volgt:
Selecteer een locatie In het overzicht van beschikbare kluizen zie je verschillende locaties. Kies de locatie waar jij je fiets wil stallen. Bij de locatie zie je hoeveel kluizen beschikbaar zijn. Reserveer een kluis In het vervolgscherm zie je de locatie van de kluis, een overzicht van de aanbieder, de prijs per uur en de dagprijs. Door op de knop ‘Kluis reserveren’ te klikken reserveer je de kluis. Kluis gereserveerd *Gelukt! Je hebt een kluis gereserveerd. Je hebt een uur de tijd om gratis de kluis te openen.
Waar kan ik mijn fiets stallen?
Op dit moment zijn er verschillende plekken in Nederland en België waar je jouw fiets kunt stallen.
Overzicht plaatsen Nederland
Gemeente Nissewaard: Metrostation De Akkers Provincie Drenthe: Borger, P+R Borger Gieten, P+R Gieten Peize, Hertendijk 27 Parking Westlaren, P+R Westlaren Provincie Friesland: Drachten, Transferium Oost Holwert, Bushalte Provinciale weg Joure, Busstation/Carpool plaats Provincie Groningen: Leek, P+R Leek Stadskanaal, Busstation Stadskanaal (Beneluxplein) Vlagtwedde, Busstation Vlagtwedde (Kerkstraat) Zuidhorn, P+R/Station Zuidhorn
Overzicht plaatsen België
Vilvoorde, Bushalte Vlierkens/Hoppin De Kassei Vilvoorde, Station Vilvoorde
Hoe veilig is mijn data?
9to5 bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan strikt nodig is om de doelen te realiseren waarvoor uw gegevens worden verzameld. Wij hanteren de volgende bewaartermijnen voor de volgende persoonsgegevens: Uw naam, e-mailadres, huurhistorie en facturen slaat 9to5 op gedurende de verplichte wettelijke termijn. Dit doen wij namens de aanbieders van de kluizen. Zie Privacy Statement voor verder informatie.
Hoe maak ik een account aan?
Het maken van een account is erg eenvoudig en je wordt hier helemaal doorheen geleid. Binnen 2 minuten is het gebeurd. Aan deze stappen gaat natuurlijk wel het downloaden van de ParkMyBike app vooraf.
- Opstarten Open de ParkMyBike app en je ziet hier de knop 'Account aanmaken'. Klik hier op om een account aan te maken.
- Gegevens Vul vervolgens je naam en e-mailadres in in de daarvoor bestemde vakken. Zorg dat je toegang hebt tot het e-mailadres om deze te bevestigen. Daarnaast ontvang je reserveringsbevestigingen en facturen op dit adres.
- Wachtwoord Vul daarna een wachtwoord in. Dit dient minimaal 8 tekens lang te zijn en 1 cijfer te bevatten in verband met de beveiliging van je account.
- Account aanmaken Klik vervolgens op de knop 'Account aanmaken'. Hierna verschijnt er een scherm met informatie. Na het klikken op 'Aan de slag' kan je inloggen op jouw account.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?
Op de inlogpagina is onder de knop 'Inloggen' de tekst 'Wachtwoord vergeten?'. Klik hier op wanneer je jouw wachtwoord bent vergeten.
- E-mailadres Voer in het eerste scherm het e-mailadres in waarmee je een account hebt bij Fietskluizen.
- E-mail openen In het volgende scherm kan je via de ParkMyBike app naar uw mailbox gaan. Wanneer je dit niet wilt en zelf de e-mail wilt openen; sluit dan de app en open zelf je mailbox. In de mail staat een link om het wachtwoord opnieuw in te stellen. Klik hier op om teruggeleid te worden naar de ParkMyBike app.
- Nieuw wachtwoord Voer het nieuwe wachtwoord. Dit moet opnieuw 8 tekens en minimaal 1 cijfer bevatten omwille van de beveiliging van je account. Herhaal dit wachtwoord om er zeker van te zijn dat je het goed hebt ingevoerd. Wanneer beide gelijk zijn kan je op 'Wachtwoord veranderen' klikken om het wachtwoord te wijzigen en opnieuw in te loggen. Deze stappen zijn ook te gebruiken om het wachtwoord te wijzigen. Hiervoor is een knop in het menu onder 'Accountgegevens'.
Hoe open en sluit ik de fietskluis?
Dit verschilt per fietskluis en staat op de kluis aangegeven. De meeste kluizen openen naar boven zodat u alle ruimte heeft om uw fiets te stallen. Deze dient u handmatig naar beneden te halen om de kluis te sluiten.
Ik heb hulp nodig, bij wie kan ik terecht?
In de ParkMyBike app kunt u via de support in contact komen. Hier kunt u melding maken van hoe de kluis er aan toe is en melding maken bij problemen.
Heeft u met spoed hulp nodig? Dan staat er een telefoonnummer in de ParkMyBike app die voor u bereikbaar is.
Waarom moet ik mijn bankrekening koppelen?
De facturen worden maandelijks via automatisch incasso voldaan. Om er voor te zorgen dat dit gebeurd vanaf een bankrekening die in jouw bezit is moet deze worden bevestigd. Het bevestigen gebeurt door een eenmalige betaling van 1 of 2 eurocent via het Mollie betalingssysteem.
Hoe bevestig ik mijn bankrekening?
Het bevestigen van je rekening kan direct na het maken van een account. Dit gebeurt om de facturen via automatisch incasso te kunnen laten gaan. Zorg er daarom voor dat u de bevestiging doet met de bankrekening waar u het gebruik van de Fietskluizen mee wilt betalen.
- Bankrekening koppelen Wanneer jouw account is aangemaakt kom je op een scherm om jouw bankrekening te koppelen. Door hier op te klikken wordt je doorgeleid naar een Mollie betaalpagina.
- Betaling van bedrag Op deze pagina wordt gevraagd om 1 of 2 eurocent, afhankelijk van jouw betaalmethode, te betalen. Selecteer jouw bank om deze betaling te verrichten.
- Bankrekening bevestigd Als de betaling is gelukt wordt je terug geleid naar de ParkMyBike app. Hier is te zien dat de bankrekening is gekoppeld. Bevestiging niet gelukt? Dit kan met meerdere factoren te maken hebben; internetverbinding, annulering of wellicht een storing bij de bank. Probeer het (op een later moment) nogmaals via jouw account in de app. Als dit opnieuw voor problemen zorgt kan je een melding maken en wordt er gekeken hoe we dit kunnen oplossen.
Welke betaalmethoden worden ondersteund?
In Nederland worden betaalrekeningen bevestigd via iDEAL. Daarna gebeurt de betaling via automatisch incasso. In België kan er gebruikt worden gemaakt van iDEAL, Bank Transfer, Bancontact, KBC/CBC Payment en Belfius pay.